Waarom slapen goed is voor je gezondheid

Een chronisch slaaptekort is slecht voor je gezondheid, met alle gevolgen van dien. We weten allemaal dat een goede nachtrust je energie kan geven. Uitgerust wakker worden, opstaan met een glimlach en weer fris en fruitig de dag beginnen. Dat is iets wat we allemaal wel willen. Echter zijn er veel mensen die te weinig slapen en deze droom niet waar kunnen maken.

Wat is gezond slapen?

Het hangt van de persoon af hoe veel slaap je nodig hebt. De een is al snel uitgerust terwijl de ander echt wel even nodig heeft. Gemiddeld slapen we ongeveer een derde deel van ons leven. We komen tot rust maar herstellen ons ook lichamelijk en geestelijk. Zo krijgen we energie voor de komende dag. Onderzoekers zijn er niet helemaal uit hoe veel slaap je per nacht nodig hebt, maar gemiddeld komt het neer op 7 à 8 uur per nacht.

Hoe weet ik of ik gezond slaap?

Er zijn verschillende factoren waar je op kunt letten bij het gezond slapen. Zo is het belangrijk dat je ongeveer binnen vijftien minuten kunt inslapen. Ook moet je tussendoor niet of nauwelijks wakker worden. In de eerste twee slaapstadia moet je een flinke hoeveelheid diepe slaap hebben. In totaal heb je ongeveer vijf of zes slaapstadia in een nacht. Je ademhaling en je hartritme zijn niet afwijkend en je maakt ook geen onrustige bewegingen. Ook is je lichaamstemperatuur tegen de ochtend het laagst. Dit is meestal ongeveer een halve graad lager dan bij het naar bed gaan. Verder is het belangrijk dat je snel weer kunt inslapen nadat je even uit bed bent geweest, bijvoorbeeld om naar de wc te gaan.

Slaapstoornissen

Er zijn veel mensen die slaapstoornissen hebben. Er wordt vaak gedacht dat je hier niks aan kunt doen, maar een slaapstoornis wordt regelmatig veroorzaakt door leefgewoonten en stress. Als je spanning of stress hebt, zorgt dit ervoor dat je continu alert bent. Dit kan bijvoorbeeld komen door conflicten op het werk, zorgen over geld, relatieproblemen of een hoge werkdruk. Het is dan belangrijk om de oorzaak te herkennen en hier iets aan te doen. Roken en thee of koffie drinken komen je slaap ook niet ten goede. Heb je last van slaapproblemen en rook je of drink je koffie? Probeer hier dan mee te stoppen, wie weet slaap je hierna wel veel beter! Als je niet helemaal kunt ontspannen, slaap je minder effectief. Probeer dus helemaal tot rust te komen. Je kunt ook leren mediteren en ontspannen, hierdoor zul je effectiever gaan slapen. Voor het slapen gaan is het niet verstandig om te eten of koffie of alcohol te drinken.

Afwijkingen in de ademhaling, verstoringen van het slaap-waakritme, narcolepsie, onrust in de benen, nachtmerries, slaapwandelen, praten en tandenknarsen kunnen echter ook oorzaken zijn van slaapstoornissen.

Gevolgen

Een slaaptekort heeft negatieve gevolgen op de meeste mensen. Het maakt je bijvoorbeeld minder productief op je werk, je kunt je minder goed concentreren en je kunt zelfs een gevoel van verwarring krijgen. Ook kunnen er fijne lijntjes en rimpels in je huid ontstaan. Deze gevolgen wil je natuurlijk voorkomen.

Verder is het niet goed voor je immuunsysteem. Goed slapen bevordert de weerstand waardoor je minder snel ziek wordt en lekkerder in je vel zit.

Tips

Er zijn een heleboel zaken waar je op kunt letten om beter te slapen. Zoals hierboven al werd genoemd, is het belangrijk om geen alcohol of koffie te drinken voor het slapen gaan. Probeer ook je smartphone of andere apparaten tijdig uit te zetten. Verder zijn er een heleboel mogelijkheden waardoor je beter kunt ontspannen. Bepaalde oefeningen, een warme douche, yoga, muziek, of een wandeling kunnen bijvoorbeeld helpen. Ook is het belangrijk om een goed bed met matras en dekbed te hebben. Een goede matras geeft steun zodat jij je volledig kunt ontspannen. Een goed dekbed zorgt voor een groter slaapcomfort, isoleert goed en is vochtregulerend. Met behulp van deze tips kun je je slaapritme verbeteren!

 bed-945881_640

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>