Voorbereiden op afvallen

Gezond afvallen begint met een goede voorbereiding. Je kunt wel spontaan gaan afvallen, maar zonder goede voorbereiding loop je het risico dat je snel weer terugvalt in je oude gewoontes. Daarom zijn er wat voorbereidingen die je moet treffen.

Meet je beginstand op

Het is belangrijk om te weten met welke maten en afmetingen je start met afvallen. Weeg jezelf, bereken je BMI en meet op wat je maten zijn. Zo weet je wat het startpunt is. Kies hierna een realistisch streefgewicht. Probeer dit langzaamaan te bereiken en verwacht zeker niet gelijk kilo’s resultaat. Het is normaal om ongeveer een halve kilo tot 1 kilo per week af te vallen. Check wel altijd of het verantwoord is om af te vallen. Als je ziek bent, een te hoog BMI hebt of zwanger bent, ga dan altijd eerst langs de huisarts. Ook als je psychisch niet goed in je vel zit, is het verstandig om eerst hulp te zoeken zodat je gezond kunt afvallen als het weer beter gaat.

Professionele hulp

Overweeg om professionele hulp in te schakelen. Begeleid afvallen kan soms een stok achter de deur zijn als het je alleen niet lukt. Dit is niks om je voor te schamen, afvallen is niet iets dat je zomaar even doet. Vaak heb je ook niet voldoende kennis en kan de hulp van een specialist erg welkom zijn. Een personal coach kan je hierbij helpen. Ook diëtisten en gewichtsconsulenten zijn er om je te helpen. Afvallen betekent niet alleen maar anders eten, het is het toepassen van een compleet andere leefstijl.

Bekijk je eetpatroon

Afvallen begint met het onder de loep nemen van je huidige eetpatroon. Zo zie je precies waar het mis gaat op een dag. Vervolgens kun je voornemens gaan maken. Zet deze desnoods op papier en herinner jezelf er steeds aan. Een voornemen kan bijvoorbeeld zijn dat je ‘s avonds minder of gezonder snoept. Of dat je wat vaker nee zegt tegen eten dat je aangeboden krijgt. Denk bijvoorbeeld aan taart op een verjaardag. Dit kun je voor jezelf makkelijker maken door aan de mensen om je heen te vragen of ze je willen helpen. Vraag ze bijvoorbeeld om je niks meer op te dringen van eten of drinken.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>