Botontkalking: wat kun je eraan doen?

Botontkalking, ook wel bekend als osteoporose, is een probleem wat ouder worden met zich mee kan brengen. De kans dat je last krijgt van osteoporose op latere leeftijd is vrij hoog. In Nederland heeft 1 op de 3 vrouwen vanaf de leeftijd van 55 jaar last van osteoporose. Veel vrouwen hebben hier last van zonder dat ze zich hier van bewust zijn. Na de overgang lopen vrouwen een groter risico op botontkalking omdat het lichaam dan minder vrouwelijke hormonen aanmaakt. Omdat het lichaam minder oestrogeen aanmaakt wordt de botafbraak versneld.

Oorzaak osteoporose

Osteoporose kan helaas vele oorzaken hebben. Je kan echter wel met een aantal zaken rekening houden zodat de kans op osteoporose kleiner wordt. Het is dus verstandig om rekening te houden met de eventuele kans op osteoporose. Om deze kans zo klein mogelijk te maken is het belangrijk dat je dagelijks aan lichaamsbeweging doet. Bij sporten waarbij je spieren en botten belast worden kun je de kans op botontkalking verkleinen. Daarnaast zijn de hoeveelheid vitamine D en calcium van groot belang. Vitamine D is verantwoordelijk voor de opname van calcium in het botweefsel. Je kunt vitamine D op verschillende manieren binnen krijgen, bijvoorbeeld via de huid. Wanneer je huid in contact komt met zonlicht wordt er vitamine D aangemaakt. Vitamine D zit ook in vlees, vette vis en zuivelproducten. In Nederland wordt er tegenwoordig ook vitamine D toegevoegd aan verschillende soorten margarine.

Botontkaling voorkomen

Ondanks dat je rekening kunt houden met invloeden die de kans op botontkalking kunnen verkleinen is het niet altijd mogelijk om botontkalking te voorkomen. Je kan er alleen voor zorgen dat de kans verkleind wordt om er op latere leeftijd last van te krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>